Pages

Tuesday, 10 January 2012

Rancangan Tahunan Tema Perihal Diri Saya

MINGGU : 2
TEMA : DIRI SAYA                                                                                                                          SUB TEMA : PERIHAL DIRI SAYA
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA MALAYSIA
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
(B.M  1.0) Kemahiran Mendengar

(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian.

(BM 1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respons.

(BM 1.1.8) Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran  murid


Rutin Harian


Permainan tutup mata dan mengecam suara rakan
(B.M 2.0) Kemahiran Bertutur

(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra

(BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul

(BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila.


Murid berbual tentang perihal diri



Bersoal jawab tentang diri dan rakan
Cth  :  Nama saya Yani.
           Siapa nama awak?

(B.M 3.0) Kemahiran Membaca

(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf


(BM3.1.2) Memadankan benuk huruf dengan bentuk objek di persekitaran
Contoh:
Bentuk ‘j’ dikaitkan dengan mata kail.

(BM 3.1.3) Menyebut huruf secara rawak

(BM 3.1.4) Menyebut huruf mengikut urutan


1. Memberikan contoh objek yang mempunyai bentuk seperti huruf:
c – bulan sabit
l  - tiang lampu
f  - tongkat datuk
j  - mata kail


Sentuh huruf dan sebut nama.


Menyanyikan lagu abc mengikut muzik
Susun huruf dalam kumpulan

(B.M 4.0) Kemahiran Menulis

(BM 4.1) Menguasai kemahiran pratulis.

(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.


(BM 4.1.1) Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis

(BM 4.2.1) Menulis semula huruf mengikut cara yang betul.



1.Tunjukcara memegang alat tulis dengan betul.

Menekap huruf
Menyurih huruf
Sambung titik
Mewarna huruf
Kolaj huruf



MINGGU : 2
TEMA : DIRI SAYA                                                                                                                         SUB TEMA : PERIHAL DIRI SAYA
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA INGGERIS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
(B.I 1.0) Listening And Special Skills

(BI 1.3 ) Acquire  and use simple phrases and statements.


(BI 1.4) Listen to and follow simple instructions.


(BI 1.3.2) Talk about familiar experiences, favorite things
and activities around them with guidance.

(BI 1.4.3) Listen to and follow instructions, e.g.’Please get me the book from the shelf’’.

Teacher ask the pupil about their favorite food,  hobby, things, ambition etc.
Sing a song.
 Teacher guides pupils to use simple instructions such as,
 ‘Please  teacher, may I go to the toilet’.
‘Please stand up/sit down’

(B.I 2.0) Pre reading Skills

(BI 2.1) Understand that printed materials contain meaning.

(BI 2.1.2) Show awareness that print conveys meaning by doing
Pretend Reading.




“Lets read”
- Teacher show the movement point figure and eyes during reading using big book
-Movement from left to right conveys meaning by doing  Pretend reading.

(B.I 3.0) Reading Skills

(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.


(BI 3.1.6) Name letters of the alphabet.


Sing alphabets song.

(B.I 4.0) Writing Skills

(BI 4.2) Writing skills

(BI 4.2.2) Write recognizable letters with guidance.



Join the dots.
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN KESIHATAN (PFK)
(PFK 1.0) Perkembangan Motor Halus

(PFK 1.2) Melakukan kemahiran koordinasi mata tangan dalam perkembangan kemahiran motor halus.


(PFK 1.2.8) Menggunakan jari untuk membutang pelbagai saiz(termasuk butang katup, butang cangkuk)



Murid melakukan aktiviti membutang dengan bimbingan.

Pertandingan -
Memakai dan  membutang pakaian
(PFK 2.0) Perkembangan Motor Kasar

(PFK 2.1)  Melakukan moto kasar lokomotor




(PFK 2.1.1)  Berjalan dengan postur dan teknik yang betul.

(PFK 2.1.11)  Berjalan dengan pundit kacang di atas kepala.

Berjalan sambil menjunjung objek di atas kepala

Berjalan di atas tali.
Pertandingan antara kumpulan.


MINGGU : 2
TEMA : DIRI SAYA                                                                                                                          SUB TEMA : PERIHAL DIRI SAYA
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – KREATIVITI (KTI)
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
(KTI 1.0) Seni Visual

(KT1.2) Menzahirkan idea kreatif dalam penghasilan karya. (Ekspresi kreatif).

(KT1.2.3)  Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar.

Cantum bentuk-bentuk  asas menghasilkan sesuatu gambar secara berkumpulan.
-          gambar bunga
-          gambar kereta

(KTI 2.0) Muzik

(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi.


(KT 2.1.7 ) Menyanyikan melodi.
(KTI 2.1.8) Menyanyi lagu dengan iringan muzik.



Menyanyi lagu,
 “Selamat Pagi”
“Bangun Pagi “ dengan iringan muzik
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI – AWAL SAINS
(ST 1.0) Sikap Saintifik

(ST 1.1)  Mempamerkan sikap saintifik.


(ST 1.1.2) Menunjukkan sikap sistematik bekerjasama,bertanggungjawab.



Main peranan
( memberi ucapan terima kasih kepada guru dan rakan-rakan).
Bermain dalam kumpulan.
 (ST 6.0) Pengalaman Pranombor 

(ST 6.2) Membandingkan kuantiti objek.

(ST  6.3)  Membuat seriasi  mengikut satu cirri.


(ST 6.2.1)  Membandingkan dua kumpulan objek untuk menyatakan sama banyak, lebih atau kurang.
(ST 6.3.1)  Menyusun objek mengikut kriteria berikut:
a.        Kecil ke besar
b.        Pendek ke panjang
c.        Rendah ke tinggi
d.        Nipis ke tebal dan sebaliknya



Mengelaskan kumpulan objek dan  membuat perbandingkan
kuantiti

Menyusun objek atau gambar ikut kriteria yang hendak diajar.
TUNJANG KETERAMPILAN – PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)
(PSE 2.0)  Mencapai Emosi Yang Positif

(PSE 2.3) Membina keyakinan untuk berkomunikasi.


(PSE 2.3.1)  Bertutur dengan yakin dengan bimbingan guru.

(PSE 2.3.4)  Bertutur dengan penuh keyakinan.

(PSE 2.3.6)  Berinteraksi dengan yakin.



Guru bimbing murid mengucapkan pertuturan dengan  betul dan yakin

Main peranan

MINGGU : 2
TEMA : DIRI SAYA                                                                                                              SUB TEMA : PERIHAL DIRI SAYA
TUNJANG KEMANUSIAN – (KM)
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
(KM 1.0) Diri Saya

(KM 1.1) Mengetahui tentang latar belakang tentang sejarah diri sendiri

(KM 1.2) Mengetahui kebolehan diri



(KM 1.1.3) Menceritakan pertumbuhan dan keperluan diri sejak lahir




(KM 1.2.2) Menyatakan kebolehan diri sendiri

(KM 1.2.3) Mengenal kekurangan diri sendiri



Bercerita  tentang keperluan diri

Menonton video tentang perkembangan dari bayi ke dewasa

Bersoal jawab tentang kebolehan diri, keistimewaan,  kekurangan dan mencadangkan cara mengatasi kelemahan kendiri
TUNJANG KEROHANIAN SIKAP DAN NILAI - PENDIDIKAN MORAL
(P.M 3.0) Bertanggungjawab

(PM 3.1) Bertanggungjawab terhadap diri dan persekitaran kelas






(PM 3.1.3) Menjaga kebersihan, keselamatan harta benda sendiri dan prasekolah.

(PM 3.1.4) Melaksanakan  tanggungjawab sebagai seorang murid.

Bergotong-royong menyusun atur dan menyimpan alatan mainan, membersihkan kelas.

Guru menekankan sikap bertanggungjawab untuk menjaga kebersihan dan mematuhi peraturan  kelas tanpa arahan.

No comments:

Post a Comment