MINGGU : 2 TEMA : DIRI SAYA SUB TEMA : PERIHAL DIRI SAYA | |||
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA MALAYSIA | |||
STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI | |
(B.M 1.0) Kemahiran Mendengar | |||
(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian. | (BM 1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respons. (BM 1.1.8) Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid | Rutin Harian Permainan tutup mata dan mengecam suara rakan | |
(B.M 2.0) Kemahiran Bertutur | |||
(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra | (BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul (BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila. | Murid berbual tentang perihal diri Bersoal jawab tentang diri dan rakan Cth : Nama saya Yani. Siapa nama awak? | |
(B.M 3.0) Kemahiran Membaca | |||
(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf | (BM3.1.2) Memadankan benuk huruf dengan bentuk objek di persekitaran Contoh: Bentuk ‘j’ dikaitkan dengan mata kail. (BM 3.1.3) Menyebut huruf secara rawak (BM 3.1.4) Menyebut huruf mengikut urutan | 1. Memberikan contoh objek yang mempunyai bentuk seperti huruf: c – bulan sabit l - tiang lampu f - tongkat datuk j - mata kail Sentuh huruf dan sebut nama. Menyanyikan lagu abc mengikut muzik Susun huruf dalam kumpulan | |
(B.M 4.0) Kemahiran Menulis | |||
(BM 4.1) Menguasai kemahiran pratulis. (BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis. | (BM 4.1.1) Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis (BM 4.2.1) Menulis semula huruf mengikut cara yang betul. | 1.Tunjukcara memegang alat tulis dengan betul. Menekap huruf Menyurih huruf Sambung titik Mewarna huruf Kolaj huruf | |
MINGGU : 2 TEMA : DIRI SAYA SUB TEMA : PERIHAL DIRI SAYA | |||||
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA INGGERIS | |||||
STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI | |||
(B.I 1.0) Listening And Special Skills | |||||
(BI 1.3 ) Acquire and use simple phrases and statements. (BI 1.4) Listen to and follow simple instructions. | (BI 1.3.2) Talk about familiar experiences, favorite things and activities around them with guidance. (BI 1.4.3) Listen to and follow instructions, e.g.’Please get me the book from the shelf’’. | Teacher ask the pupil about their favorite food, hobby, things, ambition etc. Sing a song. Teacher guides pupils to use simple instructions such as, ‘Please teacher, may I go to the toilet’. ‘Please stand up/sit down’ | |||
(B.I 2.0) Pre reading Skills | |||||
(BI 2.1) Understand that printed materials contain meaning. | (BI 2.1.2) Show awareness that print conveys meaning by doing Pretend Reading. | “Lets read” - Teacher show the movement point figure and eyes during reading using big book -Movement from left to right conveys meaning by doing Pretend reading. | |||
(B.I 3.0) Reading Skills | |||||
(BI 3.1) Identify letters of the alphabet. | (BI 3.1.6) Name letters of the alphabet. | Sing alphabets song. | |||
(B.I 4.0) Writing Skills | |||||
(BI 4.2) Writing skills | (BI 4.2.2) Write recognizable letters with guidance. | Join the dots. | |||
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN KESIHATAN (PFK) | |||||
(PFK 1.0) Perkembangan Motor Halus | |||||
(PFK 1.2) Melakukan kemahiran koordinasi mata tangan dalam perkembangan kemahiran motor halus. | (PFK 1.2.8) Menggunakan jari untuk membutang pelbagai saiz(termasuk butang katup, butang cangkuk) | Murid melakukan aktiviti membutang dengan bimbingan. Pertandingan - Memakai dan membutang pakaian | |||
(PFK 2.0) Perkembangan Motor Kasar | |||||
(PFK 2.1) Melakukan moto kasar lokomotor | (PFK 2.1.1) Berjalan dengan postur dan teknik yang betul. (PFK 2.1.11) Berjalan dengan pundit kacang di atas kepala. | Berjalan sambil menjunjung objek di atas kepala Berjalan di atas tali. Pertandingan antara kumpulan. | |||
MINGGU : 2 TEMA : DIRI SAYA SUB TEMA : PERIHAL DIRI SAYA | |||||
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – KREATIVITI (KTI) | |||||
STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI | |||
(KTI 1.0) Seni Visual | |||||
(KT1.2) Menzahirkan idea kreatif dalam penghasilan karya. (Ekspresi kreatif). | (KT1.2.3) Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar. | Cantum bentuk-bentuk asas menghasilkan sesuatu gambar secara berkumpulan. - gambar bunga - gambar kereta | |||
(KTI 2.0) Muzik | |||||
(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi. | (KT 2.1.7 ) Menyanyikan melodi. (KTI 2.1.8) Menyanyi lagu dengan iringan muzik. | Menyanyi lagu, “Selamat Pagi” “Bangun Pagi “ dengan iringan muzik | |||
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI – AWAL SAINS | |||||
(ST 1.0) Sikap Saintifik | |||||
(ST 1.1) Mempamerkan sikap saintifik. | (ST 1.1.2) Menunjukkan sikap sistematik bekerjasama,bertanggungjawab. | Main peranan ( memberi ucapan terima kasih kepada guru dan rakan-rakan). Bermain dalam kumpulan. | |||
(ST 6.0) Pengalaman Pranombor | |||||
(ST 6.2) Membandingkan kuantiti objek. (ST 6.3) Membuat seriasi mengikut satu cirri. | (ST 6.2.1) Membandingkan dua kumpulan objek untuk menyatakan sama banyak, lebih atau kurang. (ST 6.3.1) Menyusun objek mengikut kriteria berikut: a. Kecil ke besar b. Pendek ke panjang c. Rendah ke tinggi d. Nipis ke tebal dan sebaliknya | Mengelaskan kumpulan objek dan membuat perbandingkan kuantiti Menyusun objek atau gambar ikut kriteria yang hendak diajar. | |||
TUNJANG KETERAMPILAN – PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE) | |||||
(PSE 2.0) Mencapai Emosi Yang Positif | |||||
(PSE 2.3) Membina keyakinan untuk berkomunikasi. | (PSE 2.3.1) Bertutur dengan yakin dengan bimbingan guru. (PSE 2.3.4) Bertutur dengan penuh keyakinan. (PSE 2.3.6) Berinteraksi dengan yakin. | Guru bimbing murid mengucapkan pertuturan dengan betul dan yakin Main peranan | |||
MINGGU : 2 TEMA : DIRI SAYA SUB TEMA : PERIHAL DIRI SAYA | |||||
TUNJANG KEMANUSIAN – (KM) | |||||
STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI | |||
(KM 1.0) Diri Saya | |||||
(KM 1.1) Mengetahui tentang latar belakang tentang sejarah diri sendiri (KM 1.2) Mengetahui kebolehan diri | (KM 1.1.3) Menceritakan pertumbuhan dan keperluan diri sejak lahir (KM 1.2.2) Menyatakan kebolehan diri sendiri (KM 1.2.3) Mengenal kekurangan diri sendiri | Bercerita tentang keperluan diri Menonton video tentang perkembangan dari bayi ke dewasa Bersoal jawab tentang kebolehan diri, keistimewaan, kekurangan dan mencadangkan cara mengatasi kelemahan kendiri | |||
TUNJANG KEROHANIAN SIKAP DAN NILAI - PENDIDIKAN MORAL | |||||
(P.M 3.0) Bertanggungjawab | |||||
(PM 3.1) Bertanggungjawab terhadap diri dan persekitaran kelas | (PM 3.1.3) Menjaga kebersihan, keselamatan harta benda sendiri dan prasekolah. (PM 3.1.4) Melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang murid. | Bergotong-royong menyusun atur dan menyimpan alatan mainan, membersihkan kelas. Guru menekankan sikap bertanggungjawab untuk menjaga kebersihan dan mematuhi peraturan kelas tanpa arahan. |
No comments:
Post a Comment