Pages

Tuesday, 10 January 2012

Rancangan Tahunan Tema Orientasi

MINGGU : 1
TEMA : MINGGU ORIENTASI
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA MALAYSIA
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI

(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian

(BM 1.1.5)    Mendengar lagu dan cerita serta memberi respons.

(BM 1.1.6)    Mendengar ucap selamat dan memberi respons secara bertatasusila.




(BM 1.1.7)    Mendengar arahan dan  memberi respons.


Nyanyian dan pergerakan Cth  :  Selamat Pagi
          
Mendengar ucapan guru dan memberi ucapan
Cth : Assalamualaikum,Selamat Pagi
Terima Kasih
Apa khabar?

Permainan
Cth  :  Simon kata

(B.M 2.0) Kemahiran Bertutur

(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra.

(BM 2.1.3)    Berbual   menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul.




(BM 2.1.4)    Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila.


Majlis suai kenal

Permainan sebut nama -  Dalam bulatan, murid menangkap bola yang dibaling guru akan sebut nama sendiri.

Cth  :  Hai kawan-kawan, nama saya Yana.

Berbual sambil bersoaljawab mengenai diri murid

(B.M 3.0) Kemahiran Membaca

(BM 3.1)
Mengenal bentuk huruf A – Z.


(BM 3.1.1)   Menyebut huruf mengikut urutan.



Nyanyian lagu ABC
Menyanyi sambil bertepuk tangan
(B.M 4.0) Kemahiran Menulis

(BM 4.1) Menguasai kemahiran pratulis

 (BM 4.1.1)    Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis.
(BM 4.1.2) Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas.

Tunjukcara pegang pensel.
Membuat latihan      pratulis

Susun bentuk.
Koyak kertas.
Conteng bebas.



MINGGU : 1
TEMA : MINGGU ORIENTASI
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA INGGERIS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
(B.I 1.0) Listening And Special Skills

(BI 1.1 Listen to and discriminate sounds

(BI 1.2)    Listen to and understand meaning of simple words




(BI 1.5)    Listen to and enjoy nursery rhymes, action songs, poems and stories

(BI 1.1.1) Listen to and identify common sounds around them.
(BI 1.2.1)    Listen to and repeat simple greetings, e.g : good morning, good afternoon.
(BI 1.2.2)    Listen to and respond verbally to simple greetings with guidance
(BI 1.2.5)    Listen to and repeat greetings.
(BI 1.2.6)    Listen to and respond verbally to greetings
(BI 1.5.3)    Listen to and recite nursery rhymes and action songs

Listen to and identify sounds likes claping, bell rings, knocking
Read the proper sound of children’s name
Listen to and repeat  simple greeting such as good morning, good afternoon
Pupils respond to and repeat the simple greetings

Sing a song
e.g  :  Good morning to you (Tune – Birthday’s song) Hello how do you do

TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN KESIHATAN (PFK)
(PFK 1.0) Perkembangan Motor Halus

(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus




(PFK 1.1.1)    Menggunakan jari untuk mengoyak bebas
(PFK 1.1.9)    Menggunakan jari untuk mengoyak bahan mengikut rupa
(PFK 1.1.10)   Menggunakan tangan untuk memintal

Koyak kertas

Mengoyak gambar

Memintal tali

(PFK 2.0) Perkembangan Motor Kasar

(PFK 2.1)   Melakukan kemahiran motor kasar  lokomotor



(PFK 2.1.22)   Membuat pergerakan menggunakan seluruh anggota badan
(Contoh:  bermain dengan gelungsur, jongkang-jongkit, buaian dan lain-lain permainan luar).

Tunjukcara penggunaan peralatan permainan luar

Bermain di taman permainan.

TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – KREATIVITI (KTI)

(KTI 1.0) Seni Visual


(KTI 1.1)
Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (Aplikasi Seni).

(KTI 1.1.2)    Mengenalkan bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya contohnya berus.
(KTI 1.1.5)    Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu


Bermain dengan warna air sambil memperkenalkan bahan yang diperlukan.

Mewarna bentuk secara berkumpulan

MINGGU : 1
TEMA : MINGGU ORIENTASI
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – KREATIVITI (KTI)
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI

(KTI 2.0) Muzik

(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi.


(KTI 2.1.1 )    Menyanyikan melodi yang mudah (Contoh : Hmm…La)
(KTI 2.1.8)    Menyanyikan lagu dengan iringan muzik

Menyanyi lagu bermelodi dengan membunyikan hmm,hmm…la..la..

Nyanyian


TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI – AWAL SAINS
(ST 2.0) Kemahiran Saintifik

(ST 2.1)    Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran


(ST 2.1.5)    Memerhati perubahan warna-warna di persekitaran. (Contoh perubahan warna daun pada musim berlainan, perubahan warna awan pada cuaca yang berlainan)
(ST 2.1.6)    Memerhati dan mengenalpasti bentuk-bentuk di persekitaraan


Lawatan sekitar kawasan prasekolah.

Guru   memperkenalkan warna-warna di persekitaran murid.

Permainan susun bongkah.
Mencantumkan keratan menghasilkan bentuk asas

TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI – AWAL MATEMATIK
(ST 6.0) Pengalaman Pranombor

(ST 6.4) Mengecam corak berulang dan membina pola.


(ST 6.4.2)    Meniru corak berulang menggunakan objek seperti blok, manik.


Susun bongkah ikut bentuk asas ikut arahan guru
Susun alatan tulis secara pola berulang.


TUNJANG KETERAMPILAN – PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0) Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri


(PSE 1.1) Mengenali emosi sendiri


(PSE 1.1.1)    Menceritakan dengan bimbingan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira,sedih, takut, marah.
(PSE 1.1.5)    Mengenalpasti dan bercerita tentang jenis-jenis emosi gembira, sedih, takut dan marah


Berbual dengan murid tentang perasaan mereka di sekolah.

Nyanyian lagu riang

Menyatakan emosi berdasarkan mimik muka guru.
Permainan Mimik Muka
(Berpasangan- ikut mimik muka)
Permainan mimik muka kotak beracun


MINGGU : 1
TEMA : MINGGU ORIENTASI

TUNJANG KEMANUSIAN – (KM)

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI

(KM 1.0) Diri Saya


(KM 1.2)
Mengetahui Kebolehan Diri


(KM 1.1.1)    Menceritakan tentang diri dengan bimbingan (contoh: nama, umur, jantina)

(KM 1.2.2)    Menyatakan kebolehan diri sendiri

(KM 1.2.3)    Mengenal kekurangan diri sendiri

Guru bimbing murid menyatakan nama, umur dan jantina)


Bercerita tentang kelebihan diri contoh : menyanyi, berlakon

Guru membimbing murid mengatasi perasaan takut dan malu dengan,
-nyanyian sambil membuat  
 pergerakan.
-permainan


TUNJANG KEROHANIAN SIKAP DAN NILAI – PENDIDIKAN MORAL

(P.M1.0) Kepercayaan Kepada Tuhan

(PM 1.1) Mengetahui dan menghormati kepercayaan dan pantang larang pelbagai kaum.

(PM 1.1.2)    Membezakan ciptaan tuhan dan rekaan manusia

Guru menunjukkan gambar ciptaan tuhan dan rekaan manusia

No comments:

Post a Comment