MINGGU : 1 TEMA : MINGGU ORIENTASI | |||||||
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA MALAYSIA | |||||||
STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI | |||||
(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian | (BM 1.1.5) Mendengar lagu dan cerita serta memberi respons. (BM 1.1.6) Mendengar ucap selamat dan memberi respons secara bertatasusila. (BM 1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respons. | Nyanyian dan pergerakan Cth : Selamat Pagi Mendengar ucapan guru dan memberi ucapan Cth : Assalamualaikum,Selamat Pagi Terima Kasih Apa khabar? Permainan Cth : Simon kata | |||||
(B.M 2.0) Kemahiran Bertutur | |||||||
(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra. | (BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul. (BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila. | Majlis suai kenal Permainan sebut nama - Dalam bulatan, murid menangkap bola yang dibaling guru akan sebut nama sendiri. Cth : Hai kawan-kawan, nama saya Yana. Berbual sambil bersoaljawab mengenai diri murid | |||||
(B.M 3.0) Kemahiran Membaca | |||||||
(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A – Z. | (BM 3.1.1) Menyebut huruf mengikut urutan. | Nyanyian lagu ABC Menyanyi sambil bertepuk tangan | |||||
(B.M 4.0) Kemahiran Menulis | |||||||
(BM 4.1) Menguasai kemahiran pratulis | (BM 4.1.1) Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis. (BM 4.1.2) Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. | Tunjukcara pegang pensel. Membuat latihan pratulis Susun bentuk. Koyak kertas. Conteng bebas. | |||||
MINGGU : 1 TEMA : MINGGU ORIENTASI | |||||||
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA INGGERIS | |||||||
STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI | |||||
(B.I 1.0) Listening And Special Skills | |||||||
(BI 1.1 Listen to and discriminate sounds (BI 1.2) Listen to and understand meaning of simple words (BI 1.5) Listen to and enjoy nursery rhymes, action songs, poems and stories | (BI 1.1.1) Listen to and identify common sounds around them. (BI 1.2.1) Listen to and repeat simple greetings, e.g : good morning, good afternoon. (BI 1.2.2) Listen to and respond verbally to simple greetings with guidance (BI 1.2.5) Listen to and repeat greetings. (BI 1.2.6) Listen to and respond verbally to greetings (BI 1.5.3) Listen to and recite nursery rhymes and action songs | Listen to and identify sounds likes claping, bell rings, knocking Read the proper sound of children’s name Listen to and repeat simple greeting such as good morning, good afternoon Pupils respond to and repeat the simple greetings Sing a song e.g : Good morning to you (Tune – Birthday’s song) Hello how do you do | |||||
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN KESIHATAN (PFK) | |||||||
(PFK 1.0) Perkembangan Motor Halus | |||||||
(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus | (PFK 1.1.1) Menggunakan jari untuk mengoyak bebas (PFK 1.1.9) Menggunakan jari untuk mengoyak bahan mengikut rupa (PFK 1.1.10) Menggunakan tangan untuk memintal | Koyak kertas Mengoyak gambar Memintal tali | |||||
(PFK 2.0) Perkembangan Motor Kasar | |||||||
(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor | (PFK 2.1.22) Membuat pergerakan menggunakan seluruh anggota badan (Contoh: bermain dengan gelungsur, jongkang-jongkit, buaian dan lain-lain permainan luar). | Tunjukcara penggunaan peralatan permainan luar Bermain di taman permainan. | |||||
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – KREATIVITI (KTI) | |||||||
(KTI 1.0) Seni Visual | |||||||
(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (Aplikasi Seni). | (KTI 1.1.2) Mengenalkan bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya contohnya berus. (KTI 1.1.5) Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu | Bermain dengan warna air sambil memperkenalkan bahan yang diperlukan. Mewarna bentuk secara berkumpulan | |||||
MINGGU : 1 TEMA : MINGGU ORIENTASI | |||||||
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – KREATIVITI (KTI) | |||||||
STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI | |||||
(KTI 2.0) Muzik | |||||||
(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi. | (KTI 2.1.1 ) Menyanyikan melodi yang mudah (Contoh : Hmm…La) (KTI 2.1.8) Menyanyikan lagu dengan iringan muzik | Menyanyi lagu bermelodi dengan membunyikan hmm,hmm…la..la.. Nyanyian | |||||
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI – AWAL SAINS | |||||||
(ST 2.0) Kemahiran Saintifik | |||||||
(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran | (ST 2.1.5) Memerhati perubahan warna-warna di persekitaran. (Contoh perubahan warna daun pada musim berlainan, perubahan warna awan pada cuaca yang berlainan) (ST 2.1.6) Memerhati dan mengenalpasti bentuk-bentuk di persekitaraan | Lawatan sekitar kawasan prasekolah. Guru memperkenalkan warna-warna di persekitaran murid. Permainan susun bongkah. Mencantumkan keratan menghasilkan bentuk asas | |||||
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI – AWAL MATEMATIK | |||||||
(ST 6.0) Pengalaman Pranombor | |||||||
(ST 6.4) Mengecam corak berulang dan membina pola. | (ST 6.4.2) Meniru corak berulang menggunakan objek seperti blok, manik. | Susun bongkah ikut bentuk asas ikut arahan guru Susun alatan tulis secara pola berulang. | |||||
TUNJANG KETERAMPILAN – PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE) | |||||||
(PSE 1.0) Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri | |||||||
(PSE 1.1) Mengenali emosi sendiri | (PSE 1.1.1) Menceritakan dengan bimbingan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira,sedih, takut, marah. (PSE 1.1.5) Mengenalpasti dan bercerita tentang jenis-jenis emosi gembira, sedih, takut dan marah | Berbual dengan murid tentang perasaan mereka di sekolah. Nyanyian lagu riang Menyatakan emosi berdasarkan mimik muka guru. Permainan Mimik Muka (Berpasangan- ikut mimik muka) Permainan mimik muka kotak beracun | |||||
MINGGU : 1 TEMA : MINGGU ORIENTASI | |||||||
TUNJANG KEMANUSIAN – (KM) | |||||||
STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI | |||||
(KM 1.0) Diri Saya | |||||||
(KM 1.2) Mengetahui Kebolehan Diri | (KM 1.1.1) Menceritakan tentang diri dengan bimbingan (contoh: nama, umur, jantina) (KM 1.2.2) Menyatakan kebolehan diri sendiri (KM 1.2.3) Mengenal kekurangan diri sendiri | Guru bimbing murid menyatakan nama, umur dan jantina) Bercerita tentang kelebihan diri contoh : menyanyi, berlakon Guru membimbing murid mengatasi perasaan takut dan malu dengan, -nyanyian sambil membuat pergerakan. -permainan | |||||
TUNJANG KEROHANIAN SIKAP DAN NILAI – PENDIDIKAN MORAL | |||||||
(P.M1.0) Kepercayaan Kepada Tuhan | |||||||
(PM 1.1) Mengetahui dan menghormati kepercayaan dan pantang larang pelbagai kaum. | (PM 1.1.2) Membezakan ciptaan tuhan dan rekaan manusia | Guru menunjukkan gambar ciptaan tuhan dan rekaan manusia |
Tuesday, 10 January 2012
Rancangan Tahunan Tema Orientasi
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment